söndag, juni 10, 2007

flaggstång

Eftersom det var Sveriges nationaldag för några dagar sen och människor hissade flaggan i sina flaggstänger i villaträdgårdar kom jag att tänka på att det är något väldigt svenskt. I väldigt få länder har människor en flaggstång i trädgården och hissar nationsflaggan vid flaggdagar , födelsedagar , studenten och andra högtider. I Spanien där jag har bott tror jag nappast det finns någon som har en flaggstång hemma på tomten. Flaggar gör man på torg och vid offentliga byggnader. I Spanien har varje region sin egen flagga så ofta har offentliga byggnader tre flaggor , regionens , landets och EUs.


IKEA i Madrid flaggar med svenska flaggan , spanska flaggan och regionen Madrids flagga

6 kommentarer:

Anonym sa...

Mina föräldrar har flaggstång på sin gård och pappa blev så glad, så glad när de flyttade dit och han äntligen fick flaggstång. Han är supernoga med att hissa den klockan 09 och ta ner den klockan 21 - eller vad det nu är för tider som gäller, jag vet inte riktigt...

När Leksand åter går till elitserien ska vi hissa får Leksandsfana. :)

Thérèse sa...

Johanna - haha jag bryr mig inte så mycket egentligen men hoppas ni får hissa Leksandsfanan snart då

Unknown sa...

johanna: Man tar ner flaggan kl 21 eller vid solens nedgång.

på 70-talet, efter 68 var det en och annan proggig överläkare eller likannde som hissade den röda fanan istället för den svenska, naturligtvis för att reta de borgerliga villagrannarna.

Thérèse sa...

Per - ha ha snacka om att skvallret aldrig tar slut i det villaområdet där den proggiga överläkaren bodde

Elisabeth sa...

Åh, äntligen någon annan som bloggar om detta fenomen! Jag kan inte annat skratta (eller irritera mig...) när så kallade "experter" säger att svenskar är "rädda för flaggen". Jomenvisst. Det är därför den används överallt (på tomten, balkongen, till födelsedagar, studenten, etc, etc). I Österrike, där jag bodde ett tag, såg jag knappt ens en flagga på nationaldagen.

Thérèse sa...

Elisabeth - håller med dig , tycker inte alls svenskar är "rädda för flaggan" det flaggas ju överallt