lördag, november 03, 2007

Tabasco

Tabasco är inte bara en stark pepparsås utan även en delstat i sydöstra Mexico. Just nu aktuell för att den har drabbats av svåra översvämningar. Det sägs vara en av dom värsta naturkatastrofer i Mexicos historia.



Jag har besökt delstaten Tabasco för några år sen. Det är väldigt fint men varmt och fuktigt och mycket djungel. Delstatens huvudstad Villahermosa är en ganska trevlig stad vid en flod. Själva stan är inte så märkvärdig egentligen och inget man MÅSTE se.



Lite utanför stan ligger parken La Venta vackert vid en liten sjö. I La Venta finns en liten fin djurpark och statyer gjorda av olmeker. Olmekerna var ett folk som levde i den här trakten för cirka 4000 år sen. Man vet ganska lite om dom och deras kultur. Dom är mest kända för dom kolossala huvuden sten som dom tillverkade. Parken är mycket vacker och man går en stig i djungeln där det här och där står olmekstatyer.



Parken är full av näsbjörnar och jag gjorde misstaget att bjuda en närgången näsbjörn på ett kex. Genast hade vi en hel flock närgångna näsbjörnar efter oss som var omöjliga att bli av med. Fast dom är ganska söta och trevliga så det gjorde inte så mycket. Dom gick med oss och tittade på olmekstatyerna. Jag har faktiskt ett litet olmekhuvud som är ett pennställ här på skrivbordet bredvid datorn som är köpt där.



Förutom parken La Venta är Mayastaden Comalcalco i Tabaso värt ett besök.



Tabasco är absolut värt ett besök även om jag tycker det finns många andra vackrare och mer intressanta platser i Mexico. Fast det är ju bara min högst personliga uppfattning. Nu har dom som jag skrev i inledningen stora problem med översvämningar som är dom värsta i Mexicos historia. Jag vet tyvärr inte hur stort hjälpbehovet är eller var man ska vända sig om man vill hjälpa dom drabbade. Kanske någon som läser här vet.

2 kommentarer:

Pumita sa...

Jag får Mexiko-längtan när jag ser dina bilder! Var visserligen aldrig i Tabasco, annat än på genomresa från Chetumal till Veracruz och det var en nattbuss. Olmek-huvuden har jag sett lite varstans, t.ex. på bussterminalen i Xalapa och i Antropologiska i Mexiko City förstås. De är verkligen mäktiga.

Såg också bilderna från översvämningsdrabbade områden och blev alldeles bedrövad. Känner tyvärr inte till någon insamling, men Röda korset kanske har.

Thérèse sa...

Pumita - Mexicolängtan drabbas jag ofta av. Borde väl åka dit snart igen, var över 5 år sen jag var där...

Har du passerat genom Tabasco med nattbuss har du ju iallafall varit där. Även när man åker buss på dagen i Mexico kan det vara svårt att se så mycket av omgivningen. Ofta drar dom för gardiner och sätter på en usel film. Skulle du ha vägarna förbi någon gång kan jag verkligen rekommendera parken La Venta men staden Villahermosa är kanske inget man måste se.