tisdag, augusti 14, 2007

kräftskiva eller ätandet av vatten-insekter



Nu är det säsong för kräftskivor. Jag var själv bjuden på en förra helgen men hade tyvärr inte möjlighet att gå. Egentligen har jag som vegetarian en kluven inställning till kräftskivor. Visst är det mysigt att sitta ute i trädgårdar varma augustikvällar och äta länge och ha trevligt. Normalt stör jag mig inte alls på att människor i min omgivning äter kött eller fisk. Jag är så van så jag reagerar inte alls men just skaldjur tycker jag är lite läskigt att se folk äta. När dom sitter och bryter sönder hela djur och maten stirrar på en. Att skaldjur ofta ser ut som stora insekter gör inte heller det hela trevligare.


skaldjur på galicisk fest i Madrid i maj-2006

Jag vet att många människor älskar skaldjur men även om det är gott har jag svårt att förstå hur man utan att må dåligt kan bryta sönder , äta och sörpla ur "vatteninsekter"


skaldjursfatet vi bjöds på , på den galiciska festen i Madrid i maj förra året.

Nu är jag ingen asocial person utan blir jag bjuden på kräftskiva och kan gå så gör jag naturligtvis det. Det viktigaste är ju inte vad man äter utan att träffas och ha trevlig tillsammans. Men visst försöker jag att så gott det går undvika att titta på kräftätarna när dom är i full gång. Fast jag har till och med varit på kräftkalas i min ungdom när mer eller mindre berusade kräftätare har pillat på mig med kräftornas klor och antenner. Inte så trevligt men inte heller något större trauma. Ett tips till alla vegetarianer och andra som inte äter skaldjur är att äta kronärtskocka på kräfskivor. Det är också pilligt , äts med händerna och tar tid.



Om jag inte är helt felinformerad är seden med kräftskivor väldigt typisk svensk och lite finsk. Den finns iallafall bland den svenskspråkiga befolkningen i Finland men jag vet inte om dom finskspråkiga finnarna har kräftskivor.

Visst äts det kräftor även på andra håll i världen som till exempel i Louisiana i USA men just sedan att ha speciella fester kring kräftan då man sjunger snapsvisor , klär sig i lustiga hattar och sånt är väldigt svensk.

Nu brukar jag sällan säga något till kött- , fisk- , eller skaldjurs-ätare men jag kan erkänna att även hel kyckling känns lite obehagligt när jag ser folk äta , i synnerhet när dom gager på ben och sånt. Lite besvärligt eftersom båda mina barn älskar kyckling. Jag brukar köpa filéer eller be någon annan hjälpa mig med hel grillad kyckling när barnen ska äta det. Fast eftersom jag har svårt för insekter är det mycket läskigare att se folk äta skaldjur.

Till dom som eventuellt håller med mig ber jag om ursäkt för dom ganska otrevliga bilderna i det här inlägget.

8 kommentarer:

Nadia sa...

Kräftskivor är kul! Fast jag äter inte heller skaldjur men varje anledning till fest bör tas till vara :)

Anna Malaga sa...

Kom gärna in till mig idag :-D
Kräftor är ju helt enkelt jättegott!

Thérèse sa...

Nadia - Kräftskivor är kul men inte p.g.a kräftätandet ;)

Anna - jag kommer gärna hem till dig idag men jag avstår nog kräftätandet utan går direkt på kräft-drickat ;)

Lisa Christensen sa...

Åh, jag älskar kräftor, men har panisk fobi för krabbor/kräftor så jag äter dem med skräck... Men kräftskivor är en kul tradition.

Anonym sa...

Kräftor, BLÄ. Har aldrig gillat det. Framförallt för att de ser oaptitliga ut. Jag var på kräftskiva i helgen. Fast som tur var, var det lite grillfest också. Det var faktiskt fler som grillade än åt kräftor, och det gillade jag, då slapp jag känna mig så utanför. :) Men jag måste erkänna att jag både smakade lite kräftkött och lite räkkött. Inte så farligt äckligt (det smakade inte så mycket), men jag klarar mig utan det även i framtiden.

Thérèse sa...

Lisa - äter med skräck ? ha ha , håller med om att fester är kul även om kräftor serveras men jag avstår nog från att äta dom

Johanna - Visst ser "vatten-insekter" oaptitliga ut. Jag har ätit det som barn men inte sen jag slutade med kött och fisk för 20 år sen. Tror absolut inte jag kommer att kunna äta kräftor , räkor eller andra skaldjur i framtiden. Känns lite för läskigt.

Unknown sa...

Kräftor är inte insekter! Italienarna förstår att benämna skaldjur på ett korrekt sätt -fruti di mari, dvs havets frukter!

Thérèse sa...

Per - kräftor och andra djur är väl knappast frukter eller grönsaker. Nu låter du som folk som äter fisk och kallar sig vegetarianer , fisk är väl ingen grönsak ...
Havets frukter bör väl vara alger
Fiskar är havets djur
Skaldjur såsom kräftor är havets insekter. Det räcker att titta på dom så ser man ju släktskapet med insekter. En krabba ser ju ut som en stor spindel