söndag, augusti 26, 2007

dricks

Nadia har skrivit ett inlägg om att ge dricks i Chile. När man är ute och reser kan det här med dricks kännas lite förvirrade. I vissa länder är det i princip obligatoriskt oavsett kvalitet på service och mat. I andra länder förekommer nästan inte dricks alls. Dom flesta lämnar väl dricks på restauranger och kanske till taxichaufförer men ska man ge till andra grupper och vilka i så fall? Pratade för några år sen med en tjej i Sverige som alltid gav sin frisör dricks. Jag har aldrig tänkt tanken och tror inte det är så vanligt i Sverige men varför inte om man är nöjd med klippningen.
I Sverige tror jag inte det är så vanligt med dricks på caféer (caféer brukar dock ibland ha en burk vid kassan där man kan lägga lite dricks om man vill) och enklare lunchrestauranger men går man och äter middag på samma restaurang förväntas man nog ge dricks.

Jag är väl ingen expert på området dricks men brukar avrunda summan jämnt uppåt eller tömma plånboken på mynt om jag går ut och äter , åker taxi eller hotellpersonalen har varit tillmötesgående. Fast jag tror att jag och många svenskar är lite dåliga på det här med dricks.
Att lägga 10% av restaurangnotan som dricks är ju en sån där standardregel man ofta hör men om folk verkligen gör det i praktiken vet jag inte riktigt. Jag har bara jobbat tre månader inom restaurangbranschen och det var på ett café på Arlanda.

I vissa länder är det vanligt att man får in notan med en avgift för servicen. Ska man då lägga ytterligare dricks? Känns ju konstigt att dricksen är obligatorisk och summan står på notan.
I vissa länder får restaurangpersonalen under minimilön och förväntas klara sig med hjälp av dricks. En person som jag träffade under en resa tyckte att man skulle bojkotta dricks i såna länder tills personalen får åtminstone minimilön.

Inga kommentarer: