torsdag, augusti 05, 2010

Udda lagar

Hos Skyscanner hittade jag lite roliga grejer om annorlunda lagar i andra länder. Skrattade en del när jag läste så jag tar mig friheten att klistra in det här.

Det sista semesterfirare vill uppleva på semestern är lagens långa arm. Men med allt fler destinationer världen runt som börjar bli striktare mot turister som inte följer lokala regler, lönar det sig att känna till vad som gäller innan man bokar flygresor till andra länder. Skyscanner.se tar den här veckan en närmare titt på några av världens mest underliga och ovanliga lagar; för att hjälpa svenska turister att undvika trubbel på semestern.

Singapore
I ett försök att hålla gatorna i den supereffektiva staden Singapore rena, beslutade myndigheterna 1992 att helt förbjuda tuggummi. Håll dig alltså hellre till en minttablett om du vill fräscha upp dig efter middagen.

Eraclea, Italien
Många semesterfirare tar sig till sandstranden vid Eraclea, nära Venedig, för att slippa horderna av turister i "staden på vattnet". Tyvärr måste de som tycker om att bygga sandslott tänka om – i Eraclea är det förbjudet.

Amsterdam, Nederländerna
En underlig lucka i lagen gör att det är förbjudet att röka tobak på allmän plats, som t.ex. kaféer, i Amsterdam; medan att blossa på ren cannabis är helt lagligt.

Florida, USA
För den som är ung, fri och singel i Florida och gillar att hoppa ut från flygplan på sin fritid, kan det löna det sig att vara försiktig – här kan ogifta kvinnor som hoppar fallskärm på söndagar hamna i fängelse.

Schweiz
Schweizarna måste ha utmärkt koll på urinblåsan efter middagen; att spola i toaletten i den egna lägenheten efter kl. 22:00 är nämligen olagligt. Det är också mot lagen för en man att kissa stående efter 22:00, men vi är lite osäkra på hur detta skulle kunna bevisas i domstol.

Eboli, Italien
För smekmånadspar är det kanske bäst att undvika att hyra bil i Eboli, strax söder om Neapel - att kyssas i ett fordon i rörelse kan nämligen innebära böter på upp till 500€. Det är ett enkelt sätt att kyssa farväl till semesterpengarna.

Capri, Italien
Lokalbefolkningen i Capri i norra Italien sätter stort värde på lugn och ro. Efter införandet av ett förbud mot "högljudda skor", greps nyligen ett par bara för att de hade på sig störande flip-flops. Det är tydligt att myndigheterna i Italien sätter ner foten i år.

Alabama, USA
Lokalbefolkningen i Alabama verkar ha blind tro på sin körförmåga, men trots detta har den sydliga amerikanska staten infört en lag som säger att det är olagligt för en förare att köra bil med förbundna ögon.

Dubai, Förenade Arabemiraten
Dubai kan med sina lyxiga resorter och fantastiska stränder verka som den idealiska platsen att tillbringa en romantisk semester på, men bli inte för tillgiven – att kyssas offentligt är olagligt och många turister har fallit offer för den här lagen under de senaste åren.

Sydostasien
Doften från durianfrukten, som finns i Brunei, Indonesien och Malaysia; är så otroligt stark att den är förbjuden på många offentliga platser i Sydostasien. Även om lagen inte är väldigt strikt, är det troligen säkrast att undvika att ta med en durianfrukt tillbaka till hotellet.

3 kommentarer:

Maria sa...

Hej. Till att börja med ska jag säga att denna kommentar har ingenting att göra med inlägget (inte för att det var ett dåligt inlägg) Jag snubblade över ett inlägg som du gjort i september för 3 år sedan ang. er son. Jag har själv en son som har autistiskt syndrom och det var mkt givande för mig att läsa ditt inlägg. Mkt som jag läste stämde så bra med vår son. Vi fick diagnosen för 2 år sedan (han är 6 idag) Idag så har det varit en mindre bra dag så det var skönt att få läsa om andra som också är i "samma sits" som en själv. Tack för ett bra inlägg 8)

Thérèse sa...

Maria - Tack vad kul att du uppskattade mitt inlägg om min son. Jag får ofta frågan att skriva mer om att leva med ett autistiskt barn och ibland skulle jag vilja det men ofta känns det för privat. Inte för min del utan att jag lämnar ut honom. Men vi får se, det är inte omöjligt att det blir fler inlägg om autism. Det finns ju en okunskap och även om det inte är så många som läser min blogg kanske någon ändå läser och lär sig mer.Jag vet precis hur du känner. Har varit en ganska jobbig dag här också idag. Kram

Lynda sa...

Men Gud, vilka udda lagar. For roliga :)