onsdag, augusti 18, 2010

Durian



Durian är en populär frukt i Sydostasien. Den har en väldigt speciell doft och smak. Det sägs att man behöver lära sig uppskatta den. När jag var i Singapore fick jag höra att det var durian-säsong. Jag hade nog ändå inte missat det för frukten åts överallt. Människor hade tagit ut plaststolar på trottoarer, torg, i parker och överallt där det fanns plats och satt och njöt denna stinkande delikatess. Doften som jag tycker påminner lite om surströmming kändes på långt håll. Trots den stinkande doften var durian en riktigt angenäm smakupplevelse. Det kan jag nog inte säga om surströmming som jag har smakat en gång men inte känner mig lockad av att äta igen. Durian äter jag dock gärna nästa gång jag har möjlighet.


Durian-försäljning i Singapore


Förbudsskylt i Singapores tunnelbana

3 kommentarer:

Vägen fram VIKT- och RECEPTBLOGG sa...

Hej! Har du någon kroppsförebild?

Thérèse sa...

Hej! Svårt fråga, jag vet inte. Klart man skulle vilja vara mer vältränad med snygga magrutor och slanka musklösa ben eller nåt sånt. Men kommer inte på någon viss person. Fin blogg du har. Jag skulle gärna vilja lära mig mer om lchf så det var kul att läsa den.

Lisa Christensen sa...

Undrar om det var en sådan jag stötte på på Sri Lanka. Den stank i alla fall...