fredag, augusti 06, 2010

indiska lagar

Jag skrev tidigare om udda lagar och det fick mig att tänka på en händelse när jag tillbringade fem veckor i Indien för sex år sen. Jag läste i en engelskspråkig indisk tidning att manlig homosexualitet var förbjuden i landet. Jag vet inte om detta fortfarande gäller och det var inte direkt nåt straff som väntade män som avslöjades som homosexuella utan man fick inte driva klubbar och sånt riktade mot homosexuella män. Detta i ett land där män gick och höll varandra i handen, höll om varandra, kramades och smekte varandras underarmar när dom gick hand i hand. I den indiska familjen där jag bodde sov till och med 17 åringens kompis över i hans säng. En enkelsäng för två svenska 17 åriga killar hade nog varit omöjlig. Personligen bryr jag mig inte alls om folk är hetro eller homo. Så länge det är två vuxna personer som är överens så är deras sexualitet inget problem.

Men jag kunde inte låta bli att fråga en indisk jurist om kvinnlig homosexualitet. Jag tänkte bara att är manlig homosexualitet förbjuden borde kvinnlig rimligtiv också vara det. Men nej det var inte förbjudet för det fanns inte! Ok kvinnlig homosexualitet finns inte i Indien ha ha ha, så klart det gör men det får inte finnas.

Inga kommentarer: