söndag, december 06, 2009

La Resaca

I förra inlägget skrev jag om en bar i Madrid som heter Mañana no salgo vilket betyder imorgon går jag inte ut. Det fick mig att tänka på ett annat ställe med ett udda namn. I den lilla staden EL Puerto de Santa Maria fanns för flera år sen (vet inte om den finns kvar) en mycket trevlig bar med namnet La Resaca som betyder baksmällan.

Fast nu var La Resaca inte ett ställe man fick så hemsk baksmälla av egentligen. Hit gick dom flesta för att dansa flamenco eller sevillanas som är en variant av flamenco. I Andalusien i södra Spanien finns det gott om små barer där människor samlas för att dansa flamenco. Den här flamencon är långt från den glättiga variant man kan se i shower för turister. Det är på dom små rökiga barerna i Andalusien man upplever den absolut bästa och mest autentiska flamencon. Här samlas människor i alla åldrar och dansar. Imponerande duktiga. Här klappas takten och sjungs med i dom ofta sorgliga sångerna. En vanlig lördagskväll på La Resaca och liknande ställen går folk klädda ungefär som när man går ut en vanlig lördagskväll i Sverige. Traditionella prickiga flamencoklänningar och mantilla i håret lämnas hemma. Sånt plockas bara fram om det är någon stor feria, högtidsdag eller så. Vanliga helger går man inte runt i detta oftare än svensken går runt i folkdräkt.

Även om jag ska erkänna att flamenco inte är min favoritmusik och jag dansar det ganska illa så gillar jag stämningen på den här typen av flamencoställen dit vanliga andalusier söker sig för att dansa och ha kul. I det sammanhanget tycker jag musiken passar men det är inget jag brukar stoppa i cd-spelaren här hemma trots att jag faktiskt har några skivor med sån musik.

Om man åker till Andalusien och vill besöka en vanlig flamencobar är det inte så svårt att hitta dom. Men man får söka sig lite utanför turiststråken och försöka hitta platser dit mest lokalbefolkningen går. Då hör man garanterat det karaktäristiska gitarrspelet och handklappningarna någonstans. Finns som sagt gott om såna ställen även om alla inte har lika roliga namn som La Resaca i El Puerto de Santa Maria nära Cadíz i sydligaste Spanien.

4 kommentarer:

Bandini sa...

Hej Thérèse!

Kan du hjälpa mig? Jag skulle skriva i min blog att det finns en bar i Göteborg som heter "Rumpabar" men jag vet inte om det betyder: "Bar el culo" o "culo desnudo"

Tack för din hjälp

Unknown sa...

Hahaha, skrattar lite gott åt kommentaren "Rumpabar". Förstår problematiken då man ju faktiskt kan tolka det på två sätt.

Vad det gäller La Resaca. Kul namn! Jag undrar dock om stället finns kvar, får ta och fråga en kompis som är ute mycket i svängen.

Thérèse sa...

Bandini - Ha ha jag håller med sandbarnet här kan faktiskt tolkas på två sätt...

Bandini sa...

Tack så mycket!!! Ni var jätte snälla Sandbarnet och Théresè!!

hälsningar