tisdag, december 29, 2009

fickparkera

Läste om ett parkeringshus i Kina där parkeringsrutorna gjorts extra stora med tanke på kvinnors annorlunda känsla för avstånd. Väggarna är målade i pastellfärger och dekorerade med söta seriefigurer och p-rutorna är en meter bredare än normalt. Detta för att parkeringshuset ska tillgodose kvinnors "starka känsla för färg och annorunda känsla för avstånd", säger en talesman för shoppingcentret, Wang Zheng

Vidare har man tre lampor som lyser upp varje parkeringsruta och parkeringsvakter som ska hjälpa kvinnorna parkera rätt.

Själv har jag både körkort och bil sen många år och har aldrig sett parkering som ett problem. Inte ens fickparkering. Häromdagen fick jag till och med ta över ratten från en man som hade problem att fickparkera och styra upp det hela. Tror det har mer med vana än kön att göra. Fast ett parkeringshus med stora upplysta rutor, vakter och trevliga dekorationer låter ändå ganska trevligt trots att jag kan fickparkera på en svensk gata i snöstorm. Men egentligen är väl inte fickparkring så knepigt? Man kan ju hålla på och ratta och fixa tills det blir okay om det inte blir rätt direkt

4 kommentarer:

Erica sa...

Ha ha ha! Vad festligt! Jag å andra sidan hatar att fickparkera, men grejar det rätt bra när jag måste :-D

Däremot tror jag inte att det är så stor skillnad på män och kvinnor i det här avseendet. Det kanske är så att kinesiska kvinnor sällan får sitta bakom ratten när deras män är med? Som sagt, oavsett kön så behöver man ju övning när något ska göras bra :-D

Unknown sa...

Jo just det... : D

Verkar urlöjligt och helt och hålet baserat på en myt (om du frågar mig). Visst har kanske män och kvinnor körstilar (det skulle t.ex. inte förvåna mig om fler unga män dö i trafiken än unga kvinnor) men att vi kvinnor skulle behöva extra lampor för vår annaorlunda uppfattning om avstånd!?!?!


Tror precis som du, att det beror på vana och att känna sig säker i trafiken och med bilen.

Kan de inte fickpakera sedan tidigare kan de ju komma ner på lektion i Spanien, där får man minsann lära sig om man inte vill gå flera kilometer från bilen.

Ha en bra dag!

Thérèse sa...

Erica - tror du kan ha rätt att dom kinesiska kvinnorna inte får sitta bakom ratten så ofta...

Sandbarnet - Sant, det är nästan omöjligt att köra i spanska städer om du inte kan fickparkera. Blir det inte perfekt med en gång så går det ju att trixa lite och få till det. Alla som kan backa och svänga borde klara det.

Sara sa...

Men gud så näpet! Och så fiiiiint att ha tänkt på oss kvinnor!