tisdag, december 29, 2009

bojkott?

Jag är väldigt sugen på att åka till Kuba. Inte för att stödja ett politiskt system utan för karibisk värme, rom, salsa och en huvudstad som ska vara otroligt vacker. Dock osäkert när eller om jag kommer iväg till Kuba.

Nyligen pratade jag med en vän som absolut inte skulle kunna tänka sig resa till Kuba pga det politiska system landet har. Han skulle heller inte vilja resa till Kina, Vietnam eller Nordkorea. Visst kan man tänka sig en bojkott av vissa länder eller företag man ogillar i hopp om att dessa ska drabbas ekonomiskt. Tyvärr är det ganska svårt om bojkotten inte är hyfsat brett förankrad. Att bojkotta Kina är dessutom troligen mycket knepigt då väldigt mycket saker tillverkas där. Kuba är idag ett relativt stort turistland men Nordkorea kan man nog lätt bojkotta om man skulle önska.

Svenskarnas favoritresmål Thailand är absolut inte någon demokrati men någon bojkott av Thailand hörs sällan. Jag tror inte ens befolkningen i Thailand vill att vi bojkottar landet. Det bör ju vara lite avgörande för om vi väljer att bojkotta ett visst land.

Att bojkotta företag kan vara ganska knepigt för dom ägs ju av varandra. Det blir lite som att köpa fanta för att man bojkottar coca cola. Jag är själv inte bra på detta med bojkott. Det enda jag brukar tänka när jag står i affären är att om det finns äpplen från Sverige och Argentina köper jag helst dom svenska för dom har inte transporterats lika långt. Om det gör någon skillnad vad jag gör vet jag inte. För några år sen satt jag i Bangkok och hade planer på att resa till Rangoon i Burma några dagar. Då hörde jag Aung San Suu Kyi på BBC prata om att hon önskade en bojkott av Burma, alla turister skulle hålla sig borta och man skulle inte köpa produkter därifrån. Då tänkte jag faktiskt om och reste vidare till Malaysia istället. Produkter från Burma skulle jag nog kunna låta bli, det kryllar inte direkt av dom. Självklart hoppas jag kunna besöka ett demokratiskt Burma en dag, under ledning av Aung San Suu Kyi. För nä'r denna karismatiska kvinna uppmanade till bojkott kändes det som något annat än när jag går på ICA och inte vill köpa det eller det. Då kändes det som hon hade sina väljare (det burmesiska folket) bakom sig.

Men det här med bojkott är svårt om det inte är brett förankrat. Jag har hört att i många arabländer bojkottas produkter från Israel vilket har medfört att de israeliska tillverkarna skriver ett annat ursprung på produkten. Det är ju inte alltid det står varifrån en produkt eller delar av en produkt kommer ifrån men man lär kunna se det på varans EAN-kod om man vill bojkotta eller stödköpa vissa varor.

Bojkott är knepigt men det finns ju exempel på att det har fungerat. Till exempel Charles Boycott som var en stor jordägare på Irland på 1800-talet som behandlade sina arbetare så illa att dom inte ville jobba för honom och uppmanade andra att inte göra det. Dessutom bojkottade Sverige och många andra länder Sydafrika under många år då apartheid var den styrande politiken. Fast om det var bojkott som gjorde att Nelson Mandela släpptes ur fångenskap och blev Sydafrikas första svarat president är väl osäkert.

3 kommentarer:

Erica sa...

Jag tror att det är rätt effektivt med bojkott. Men det gäller som allt annat att använda det med måtta. Det finns en risk att det blir inflation i det hela.

Thérèse sa...

Jo jag tror du har rätt det kan vara mycket effektivt, var nog det mot t.ex Sydafrika men det kan också gå inflation i bojkott. Tyvärr finns det ju så mycket skurkaktiga företag och länder så vilka ska man bojkotta?

Lotte sa...

Nej, du ska inte missa Kuba för att du inte gillar Fidel, det är ett helt underbart, hopplöst, jobbigt, vackert land som man får jobba lite för att kunna tycka om. Men man blir lite mindre "gringa" om man pratar spanska och ifall du gillar musiken och dansen så har du ett himmelrike som väntar.Alla älskar dessutom att prata politik bakom stängda dörrar med en flaska rom till inpå småtimmarna, det skulle väl du också gilla?
Kram