måndag, december 28, 2009

doce uvas y rubia

Posted by Picasa


Den här byggnaden är en av de välkända husen runt torget Puerta del Sol i centrala Madrid. Puerta del Sol ansågs länge vara den iberiska halvöns mittpunkt och härifrån utgår det spanska vägnätet. I marken finns en platta som markerar kilometer 0. Fast det stämmer bara nästan. Den verkliga mittpunkten ligger lite drygt en mil därifrån i den sydliga förorten Getafe.

Posted by Picasa


Själva Puerta del Sol är inte särskilt mysigt eller imponerande men runt torget finns många trevliga gågator och torg, bla. det kända Plaza Mayor. Här hamnar förr eller senare alla som besöker Madrid. Jag tror man skulle kunna göra platsen trevligare om man tog bort biltrafiken och ersatte den med mysiga uteserveringar och bänkar. Men Puerta del Sol är verkligen Madrid.



På Puerta del Sol finns klockan som sägs visa Spaniens officiella tid. Varje nyårsafton visas klockan i alla spanska TV-apparater och när klockan slår sin tolv slag äter alla spanjorer en druva för varje slag. Jag har själv försöka många gånger och det är mycket svårare än det låter. Hittills har jag inte lyckats få i mig en druva vid varje klockslag utan hamnat efter.
Innan tolvslaget hålls direktsänd TV från Puerta del Sol i flera timmar med artister och annat. Det är alltid packat av folk så gillar man inte att trängas är det inget ställe att fira nyår på. Vid tolvslget står alla och äter druvor och tittar på det storslagna fyrverkeriet.

Själv har jag inga planer för nyår men vet att jag inte kommer att trängas på Puerta del Sol. Det avstod jag när jag bodde i Madrid även om jag såg festligheterna på TV och hade bunkrat upp med tolv druvor och bubbel.
Jag gör nog gärna ett nytt försök med tolv druvor i år. Vet dock inte om jag gör det som blond(ljusbrun) eller i min vanliga mörkbruna hårfärg. Har för första gången i livet försökt bli blond. Kan inte bestämma mig om jag gillar det eller inte. Känns ovant. Kanske gör jag en kompromiss och färgar det i någon brun nyans som är ljusare än min vanliga eller så fortsätter jag vara blond ett tag till. Krävdes fem blekningar och två färgningar och ändå är jag inte särskilt ljus. Känns inte som att det är menat att jag ska vara blond. Om jag inte blir less innan så blir jag väl det när utväxten dyker upp.

Posted by Picasa


Ja vad säger ni? Blont, mörkt eller mittemellan? Vilken färg det än blir så blir det firande med tovl druvor på nyår.

1 kommentar:

Mandy sa...

Nu kan jag lova att Puerta del Sol liknar inte alls det som var förr. De har byggt en "renfe" station, allt är peatonalt, Det finns en stor uppgång i glas som liknar en stor val, björnen har ändrat plats, skylten för "km0" är nypolerad och ändrad!Jätte fint är det nu, helt underbart faktist!
Vi firade nyår vid 12 på dagen, eftersom det är för mycket folk på kvällen...Det är precis som midnatt, fast på dagen...
Och för färgen, röstar jag på mörkt!!!Gott nytt år föresten!!