torsdag, juli 22, 2010

Istanbul

För tre veckor sen var jag i Istanbul. Hade väl inte förväntat mig så mycket men blev helt tagen av staden som är hur häftig som helst. En helg i Istanbul räcker inte för allt man vill se och göra så jag måste tillbaka. Vi betade av en hel del sevärdheter som Grand Basar, Hagia Sofia, Blå Moskén, Hipodromen, båttur på Bosporen och Topkapi palatset. På Topkapi palatset hade dom en massa reliker som t.exl lite av Mohammeds skägg, Moses vandringsstav, Abrahams kastrull och litet annat. Mohammeds mantel fanns också men den höll dom lägligt gömd. Men bäst var ändå den fantastiska utsikten över Bosporen och Marmarasjön.
Den turkiska maten var fantastisk och att bara promenera runt i Istanbuls gamla delar är som att gå i ett stort museum. Ett mycket backigt museum. Atmosfären är fantastisk.

Nu hade jag tänkt lägga upp en bildkavalkad från Istanbul men det kommer senare eftersom min kamera med alla bilder är fast i den småländska skärgården.

Men som resmål är Istanbul hur häftigt som helst. Funkar att åka över en weekend och det finns något för alla. Här finns fantastisk shopping oavsett om man vill köpa märkeskopior av klockor och väskor eller om man vill köpa äkta vara. Här finns hur mycket historia som helst och stans arkeologiska museum är ett av världens största. Här finns också fantastisk mat och mysiga restauranger och ett häftigt storstadsliv. Stan har 15 miljoner innevånare. Jag upptäckte också att det verkar vara ett stort resmål för spanjorer. Jag hörde spanska överallt vid sevärdheter jag besökte och försäljare på gatan tilltalade mig både på spanska och engelska.
Har ni missat denna pärla och har chansen att åka dit så gör det. Bildkavalkad kommer.
Här finns en cityguide för Istanbul med mängder av länkar.

Inga kommentarer: