lördag, augusti 01, 2009

Internationella spanska klädkedjor

HM är stort, välbesökt och mycket populärt i Spanien. Få av mina spanska vänner kände dock till att det var svenskt och hade grundats i Västerås 1947.

Spanien har också flera egen klädkedjor som påminner om HM. Två av dom internationellt största och mest kända är Zara och Mango. Båda finns representerade i många länder däribland Sverige. Zara startade sin första butik i A Coruña i Galicien 1975 och Mango öppnade sin första butik i Barcelona 1984. I mars 2006 tog Zara över förstaplatsen från HM som Europas största klädeskedja sett till omsättningen. Mango har fått den kända spanska skådespelerskan Penelope Cruz att designa en kollektion för dom. Liksom hennes i Sverige inte lika kända skådespelande syster Monica. Zara har förutom kläder även heminredningsbutiker och skor. Vilket HM också börjat med men jag tror heminredningen bara säljs på nätet.

Vilken av affärerna som har snyggast och mest prisvärda kläder är väl både en smaksak och varierar från säsong till säsong. Själv har jag handlat kläder på alla tre affärerna och ingen av dom är mer favorit än den andra. Fast jag har nog fler klänningar från HM än från Zara och Mango tillsammans och en hel del klänningar köpta på HM i Spanien.

Om någon som läser här är intresserad av att kolla kläderna, jämföra butikerna eller se var det finns en HM, Zara eller Mango i närheten av där man bor kan kolla deras sidor.

3 kommentarer:

Sara sa...

Jag har precis köpt Penelope Cruz jeans på mango. Skitsnygga, nu får vi se bara om jag blir en latinsk bomb när jag sätter på mig dem!

Erica sa...

Hade inte en aning om att Zara och Mango var spanska kedjor. Vad kul!

Thérèse sa...

Sara - dom är skitsnygga , jag har själv gått och sneglat på dom ett bra tag nu så det blir nog ett par Penelope Cruz jeans för mig också. Du kan väl rapportera om du blir en latinsk bomb ;)

Erica - Jodå dom är spanska och det har förstås alla i Spanien stenkoll på men jag har träffat en hel del som gissat att Hm är engelskt eller tyskt. Fast även spanjorer som känner till att det är svenskt