lördag, november 07, 2009

hårfärgning och örhängen

Läste det här inlägget hos Sara. Skrattade så klart men kom också att tänka på när jag tillbringade tre månader i Mexico. Min dotter var då 6-9 månader. Jag är väldigt mörkhårig, hennes pappa är ljushårig och hon har fått någon väldigt vacker rödblond nyans på sitt hår. I Mexico fick jag flera gånger frågan om jag färgade dotterns hår. En helt vansinnig fråga. Ingen normal person skulle väl använda hårfärg på en bebis.

Dessutom frågade folk ofta varför hon inte hade hål i öronen. Att jag svarade att det får hon bestämma själv när hon blir äldre ville många inte riktigt acceptera som förklaring. Då kommer hon ju ändå att ta hål när hon blir äldre så varför inte göra det redan nu? Vad väntar du på? Dessutom skulle det vara lättare att se att min bebis var en tjej då.

Verkar populärt ta hål i öronen på små flickor i hela Latinamerika. Har fått samma fråga i Venezuela, Guatemala och Honduras och även i Spanien en gång. När min dotter var 4-5 år och gick på spansk skola i Madrid var hon den enda tjejen i klassen som inte hade hål i öronen. Nu har hon hunnit bli åtta år och har fortfarande inte hål i öronen. Men den dag hon vill ta det får hon naturligtvis göra det.

Det är ju ytterst få vuxna kvinnor i Sverige som inte har hål i öronen. Själv tog jag hål som trettonåring. Tog tre hål i ett öra och ett i det andra. Sen väldigt många år använder jag bara ett hål i varje öra fast dom övriga två i högra örat har inte växt igen. Jag är rätt tråkig när det gäller örhängen. Har nästan alltid två små tjocka guldringar som jag fått för många år sen. Sover med dom. Byter sällan och byter ofta ganska snabbt tillbaka. Får försöka bli lite roligare då för jag har ju en del örhängen jag kan använda.

3 kommentarer:

Sara sa...

Jag har ocksa fatt fragan om örhängen pa Véra, men det var fran ett par ryska damer... Men visst ser man manga smatjejer med örhÄngen, guldhalsband och armband, lite galet, tycker jag!

Anonym sa...

Själv fick jag vänta med att ta hål i öronen tills jag var vuxen. Nu samlar jag på örhängen. Har så många nu så jag funderar på att fixa nåt att ha dom i så dom syns men ändå är lätta att ta fram. Har provat en del lösningar men det har inte funkat. Tror jag har ett 50-tal olika örhängen.
Våra barn har också fått vänta tills de blivit vuxna. Eller den som väntat är den äldsta tjejen. Hon har nu hål i öronen och piercing i näsan, underläppen och tungan. Sonen har inget. Den yngsta tjejen bad en kompis göra hål i hennes öron när hon gick i högstadiet. Svårt var det att förklara hur besvikna vi blev för vi hade ju förklarat att det var av hälsoskäl vi ville att de skulle vänta. Hon blev också jätteledsen. Men det var ju gjort och ändå ok gjort för kompisen hade använt mammas grejer som var riktiga. Nej jag tycker inte att det är bra att ta hål i öron eller någon annanstans för smyckning på barn. De hinner nog tills de blivit vuxna och själva kan ta ställning till ev risker. Fast jag går ju inte på och basunerar ut det förstås. Alla måste få välja själva.

Anonym sa...

I'm really impressed with your writing skills as well as with the layout on your weblog. Is this a paid theme or did you modify it yourself? Either way keep up the nice quality writing, it is rare to see a great blog like this one nowadays.
Also visit my homepage colonias