tisdag, februari 19, 2008

kollektivtrafik

Jag var nyligen i Stockholm och åkte en kortare sträcka med tunnelbanan. 40 kronor kostade det. Ska man åka buss här i Uppsala kostar en biljett 30 kronor om man betalar kontant och 20 kronor om man betalar med sms. Stockholms tunnelbana är inte heller särskilt fräsch utan vagnarna är ganska sunkiga , trasiga säten och fulla med klotter. Uppsalas bussar är väl något mindre sunkiga.

I Madrid kan man åka tunnelbana ganska långt för en åttondel av priset i Stockholm och även om det inte är det fräschaste stället på jorden är det sällan lika sunkigt som i Stockholm. Vill man åka buss kostar det inte heller särskilt mycket. Till min lilla stad som låg 13 kilometer norr om Madrid kostade det bara drygt en euro att åka.

Spanien är inte så mycket billigare än Sverige om man bortser från resor med taxi , tåg , tunnelbana och buss samt alkohol och tobak. Matpriserna och priser på till exempel kläder och smink , hygienprodukter skiljer inte så mycket. Bensin är också flera kronor billigare per liter.

Varför måste kollektivtrafiken vara så dyr i Sverige? Borde den inte kunna subventioneras och kosta ungefär som i Spanien. Man hör ju ständigt att vi borde åka mer kollektivt och det skulle säkert fler göra om det var billigare.

4 kommentarer:

Lugnetetc sa...

Jag tycker också att det är sunkitgt särskilt hissarna i tunnelbanan... men vagnar mm brukar vara ok tycker jag.

Angående jämförelsen med Spanien: om jag inte misstar mi så tjänar man mer i Sverige gör man inte det?

Det är så svårt att jämföra olika system utan att jämföra helheten. Man ska även fundera på vad som ligger bakom pris mm. I Stockholm vill man(=Landstinget) inte att folk ska köpa bara en biljett, det är ju det som är kostsamt då ska man bemana spärrarna osv. Tanken är att man ska ha remsa eller kort därför är det dyrt med enstaka biljetter...

Thérèse sa...

Lugnet- håller med om att hissarna ofta inte är så trevliga. Visst är det svårt att jämföra olika system utan att titta på helheten. Jag ville väl egentligen bara ha fram att Spanien inte är så billigt i många fall men resor är mycket billigare. Visst har man ofta lägre löner speciellt i jobb som inte kräver någon utbildning men högutbildade kan många gånger tjäna mer än sina svenska kollegor. Så är skatten lägre men man har inte lika mycket bidrag som t.ex bostadsbidrag finns inte.

Sofia sa...

Nejmen! Jag som tycker att Stockholms tunnelbana är så fräsch varje gång jag kommer dit! Men men, allt är relativt... När det gäller priserna så...brukar jag försöka hålla mig ifrån att blanda in politik men just i den här frågan är det ju inte helt ovidkommande att stockholmarna valt ett moderat styre. Anser jag.

Thérèse sa...

Sofia - nej så hemsk är kanske inte stockholms tunnelbana men så mysigt är det inte heller. Det värsta är ju att det ska vara så dyrt samtidigt som man vill att folk ska åka mer kollektivt.